maandag 8 augustus 2022

Puur natuur in Bolderberg

Bolderberg is een deelgemeente van Heusden-Zolder waar je - zelfs binnen het bestek van een wandeling - een rist indrukken kunt opdoen. De rode draad zijn de Kempen zoals we ze het best kennen: naaldbos. Langs de fraaie vakwerkhuizen van het Park Bovy zoek je eerst de oever van het Albertkanaal op. Vervolgens vang je een glimp op van het autocircuit van Zolder. Daarna klim je naar De Kluis, op het hoogste punt van de Bolderberg. In het laatste deel ontmoet je nog een snipper heide en het sierlijke kasteel van Terlamen. Als dit niet al het fraais van de Limburgse Kempen in een notendop is!

1. Het vertrekpunt is de ingang van het gemeentelijk park Bovy, Galgeneinde in Bolderberg, een deelgemeente van Heusden-Zolder. Dwars het binnenhof met zijn fraaie vakwerkhuizen. Stap over het brugje naar links en vanaf hier volg je de oranje bol. Aan de volgende kruising rechtdoor en aan de bank naar rechts. Je komt zo op een prachtig vlonderpad (met leuning) door de vijvers. Op de dwarsweg waar de oranje bol naar links wijst sla je rechts af en zo kom je weer op de openbare weg (Galgeneinde). Je kiest links en je wandelt een poosje door deze rustige straat, tot net voor de bocht. Daar loop je rechtdoor, de Elzerikstraat in (eigenlijk maar een zandweg) en die volg je tot je bij het kanaal uitkomt. Ga hier rechtsaf en laat je niet van je sokken rijden door voorbijflitsende wielertoeristen. Het uitzicht op het industrieterrein aan de overkant is niet veel soeps, dus draai je bij het fietsrouteknooppunt rechts in en je bent weer in Galgeneinde.

2. Neem nu de eerste straat links en op het einde van die lichtjes stijgende Regenbooglaan word je beloond met een uitzicht op het autocircuit van Zolder. Je volgt de weg die nu Sterrenwacht heet mee naar rechts, daarna ga je links omhoog tot je op het Herderspad (eigenlijk een gewone straat) uitkomt. Hier is het fijn wandelen met het autocircuit links van je en het natuurdomein Galgenberg rechts. Bijna aan het einde van deze straat, even voorbij de camping, sla je rechts een smal bospad in (aangegeven met wit-groene borden). Zo kom je in het staatsbos Galgenberg dat een rijk ecologisch gebied is, waar zowel naaldbomen als loofbomen gedijen. Bij de splitsing ga je links de trappen op en boven blijf je het hoofdpad volgen door dit beschermd natuurgebied tot je bij de officiële in- en uitgang komt. Loop nog even verder rechtdoor en je bent weer bij het vertrekpunt. Honger? Dorst? Hier kan je er iets aan te doen.

Klik op de foto voor groot formaat
3. En nu op weg naar De Kluis, hoog op de Bolderberg, een getuigenheuvel van ijzerzandsteen. Hiervoor moet je de drukke Sint-Jobstraat oversteken bij de rotonde. Zo kom je in de Vrunstraat waar je het infokantoor passeert en dan meteen de eerste straat links neemt. Dit is de Kluisstraat en die blijf je volgen. Je loopt voorbij een school, een voetbalveld en kasten van huizen. Hotel Soete Wey laat je links liggen en dan ben je weer in het bos. Bij een infozuiltje (Sterrenplek) komen veel wandelwegen samen, maar je blijft de verharde weg volgen (rechts, dus). Vanaf hier tot aan de kluis wijst de gele zeshoek je de weg.

4. Snuif de gezonde boslucht op en stap bij de twee volgende bospadkruispunten gezwind rechtdoor tot je bij een driehoekig pleintje komt waar een plankje als zitbank dient. Hier ga je links en verderop nog eens naar links, naar De Kluis. Het is even een tandje bijzetten want dit lange, rechte pad stijgt behoorlijk. Maar je moeite wordt beloond als je boven op de Bolderberg komt. De Kluis, een kluizenaarswoning met Mariakapel werd mooi gerestaureerd. De woning is bewoond en de tuinen eromheen worden aangelegd zodat ze voor de wandelaar een oase van rust en meditatie worden. Vijftig jaar geleden woonde er nog een kluizenaar. Loop nog even door en dan kun je genieten van het prachtige uitzicht op het witte kasteel van Terlamen en de grote vijver. Je kan er best even voor gaan zitten. Nadien neem je het pad rechts en daal je, struikelend over boomwortels, de steile helling af.

5. Je komt nog voorbij een oude waterput en beneden, op de brede zandweg, draai je naar links en aan een bank van de Stichting Limburgs Landschap 'Bij ons zit u goed' heb je nog eens een fraai zicht op het kasteel en de vijver. Vlakbij, aan een infobord over de Natte Heide, draai je het pad naar links in, waar je verwelkomd wordt. Zo kom je op een brede, mulle zandweg uit die je blijft volgen, voorbij het grote herdenkingsbord van Gust Claes en nog een bank 'waar je goed zit' tot je bij een splitsing komt. Volg naar rechts en bocht even verder mee naar links. Je volgt het pad tot aan huis nummer 42 en daar neem je links de dalende grindweg. Je komt opnieuw aan hotel Soete Wey. Volg even de Kluisstraat naar rechts en neem dan de eerste zijstraat rechts, de Lambert Hoelenstraat tot aan het (gesloten) hotel “De Kluis” .

6. Vóór het hotel draai je even mee naar links, steek je de drukke Sint-Jobstraat over en ga je even terug naar rechts. Je bent nu opnieuw op de wandeling met de oranje bollen die je terug naar het vertrekpunt begeleidt. Je neemt het smalle bospad links en dan verdwijn je weer het mooie Galgenbos in. Volg het pad en bocht mee naar links. Je wandelt door een stukje mooie dreef en aan het eerste bospadkruispunt sla je links af. Aan de T opnieuw links, daar nog even rechtdoor en je bent weer bij het vertrekpunt. Begin en einde van de route