donderdag 25 juni 2026

Lokaal bestuur blijft handelskernen ondersteunen

Dank aan Frederique Jamart voor de archieffoto
Met spijt heeft het lokaal bestuur vernomen dat de handelaarsvereniging van handelskern Cité beslist heeft om dit jaar geen braderie te organiseren. Het is jammer dat een evenement met zo'n rijke traditie dit jaar niet zal plaatsvinden. De braderie is al meer dan zeventig jaar een vaste waarde in Heusden-Zolder en een belangrijk ontmoetingsmoment voor bezoekers, handelaars en horeca. Ondersteuning blijft behouden

Tegelijk wil het lokaal bestuur benadrukken dat de ondersteuning van de handelskernen onverminderd behouden blijft. Elke handelskern in Heusden-Zolder ontvangt jaarlijks een vaste werkingsbijdrage van 5.750 euro om initiatieven en activiteiten uit te werken. Daarbij wordt elke handelskern op dezelfde manier ondersteund.

Daarnaast kunnen handelsverenigingen, net zoals andere verenigingen, een beroep doen op het gemeentelijke evenementenfonds. Voor evenementen met meer dan 1.000 bezoekers kan die ondersteuning oplopen tot maximaal 5.000 euro.

De werkwijze achter de handelskernbijdrage is de voorbije periode wel gewijzigd. Waar het lokaal bestuur deze bijdrage vroeger zelf inde en doorstortte, staat de handelsvereniging vandaag zelf in voor de inning bij haar leden. De totale financiële middelen vanuit de gemeente zijn hierbij echter niet verminderd en blijven onverkort beschikbaar.

Investeren in levendige handelskernen
"Wij vinden het uiteraard bijzonder jammer dat de braderie dit jaar niet doorgaat", zegt burgemeester Mario Borremans. "De braderie is een vaste waarde in onze gemeente en brengt elk jaar heel wat mensen samen. Als lokaal bestuur blijven we investeren in sterke en levendige handelskernen. We voorzien voor elke handelskern dezelfde structurele ondersteuning én bijkomende subsidiemogelijkheden via het evenementenfonds. We hopen dan ook dat de handelaarsvereniging samen met haar leden opnieuw mogelijkheden ziet om deze mooie traditie in de toekomst verder te zetten. Wij zetten als lokaal bestuur alvast nog steeds onze schouders onder de organisatie van de traditionele zondagse rommelmarkt."

Schepen van Economie Isabelle Thielemans vult aan:
"We hebben de ondersteuning van onze handelskernen niet afgebouwd, maar op een transparante en gelijke manier georganiseerd. Naast de jaarlijkse werkingsmiddelen beschikken handelsverenigingen ook over bijkomende mogelijkheden via het evenementenfonds. We geloven dat die combinatie voldoende ruimte biedt om handel bevorderende initiatieven en evenementen te organiseren. We beseffen tegelijk dat dit een grote inzet vraagt van de vele vrijwilligers die zich daarvoor engageren. Daarom blijven we als lokaal bestuur inzetten op een sterke samenwerking met onze handelaars en hun verenigingen."

Samen blijven bouwen aan de toekomst
Het lokaal bestuur blijft dan ook openstaan voor overleg en samenwerking met alle handelaarsverenigingen. Samen willen we blijven investeren in levendige handelskernen en evenementen die inwoners en bezoekers naar onze lokale handelszaken brengen.