woensdag 17 december 2025

Algemene dorpsraad Viversel





Gisterenavond vond onder ruime belangstelling de algemene dorpsraad van Viversel plaats in de Vierseleer. Voor het gemeentebestuur waren aanwezig Petra Tielens schepen van burgerlijke stand, burgerzaken enz, Mario Carremans schepen van openbare werken, sport enz., Steven Goris schepen van voorzitter van bijzonder comité voor de sociale dienst, armoedebestrijding enz., Isabelle Thielemans schepen van dienst RO/ omgevingsvergunningen, sociale tewerkstelling enz., Anette Palmers schepen van Cultuur, mobiliteit enz. en Mario Borremans burgemeester Heusden-Zolder die later op de avond naar de dorpsraad kwam. Ook van politie zijde waren er een aantal aanwezig waaronder wijkagent voor Viversel Jan Castro. Circuit Zolder was ook vertegenwoordigd met name door David Vandebeek mochten er vragen zijn, directeur Harry Steegmans was verontschuldigd De dorpsraad werd gestart met de volgende punten die op de agenda stonden,

Meerjarenplan, beleidsplan 2026-2031 impact op Viversel Toekomst lijn 51 door Viversel
Status ontsluitingsweg
Fietsveiligheid
Mobiliteit
APL

Voor het meerjarenplan 2026-2031 werd er een toelichting gevraagd vanuit het schepencollege, schepen Steven Goris gaf een antwoord op deze vraag. Het meerjarenplan omvat de globale aanpak waaronder de financiële ruimte die gezocht wordt om maximaal te investeren. De kritische blik op de exploitatie budgetten om ruimte te voorzien voor nieuw beleid, ook het behoud van wat er als is, dat vergt een aanzienlijke financiële inspanning en er moet gezocht worden naar extra inkomsten om de beleidsvrije ruimte te voorzien. De Kapstok van ons beleid is één een plan, twee de vier speerpunten en drie de rode draad: met sportiviteit, ambitie en goesting bouwen aan een warme gemeenschap. Deze vier speerpunten vormen de kapstok voor de beleidsperiode 2026-2031. Binnen elk speerpunt worden verschillende doelstellingen verder uitgewerkt.

De strategische koers voor de toekomst.
De ambitie vorm geven in vier speerpunten.
1° toekomstgericht ontwikkelen: werken aan toekomstgerichte en duurzame leefbare gemeente;
2° Samenleven en beleven: de verbondenheid versterken en het welzijn voor onze inwoners.
3° Dienstverlening: Een klant gerichte en toegankelijke dienstverlening
4° Sportiefste gemeente: Investeren in sport en beweging voor een gezonde levensstijl.

Speerpunt 1: toekomstgericht ontwikkelen.
We bouwen aan een duurzame toekomst door in te zetten op duurzame mobiliteit, met bijzondere aandacht voor veilige fietspaden, en kwalitatieve wegeninfrastructuur. Daarnaast investeren we in de toekomstgerichte ontwikkeling van ons gemeentelijk patrimonium, met focus op energie-efficiëntie en klimaat robuuste maatregelen. Ook betaalbaar en aangenaam wonen is een belangrijke prioriteit.

Speerpunt 2: Samenleven en beleven.
Zorg en sociale cohesie blijven een essentieel onderdeel van het beleid. We creëren een veilige, leefbare en bruisende gemeente waar cultuur, welzijn en sociale verbondenheid centraal staan. Door een sterke wijkwerking, ondersteuning van kwetsbare gezinnen en toegankelijke voorzieningen zorgen we voor een warme gemeenschap. Verbindende buurinitiatieven en steun voor verenigingen versterken de sociale samenhang in onze gemeente.

Speerpunt 3: Dienstverlening.
We streven naar een efficiëntie, klantgerichte en toegankelijke dienstverlening. Dit realiseren we door verdere digitalisering, moderne communicatiekanalen, administratieve vereenvoudiging, een sterk en modern personeelsbeleid en participatiemogelijkheden. We zullen elke inwoner betrekken en op maat bedienen, zowel digitaal als persoonlijk.

Speerpunt 4: Sportiefste gemeente.

Sport en beweging vormen een essentieel onderdeel van onze gemeenschap. We investeren in kwalitatieve sportinfrastructuur, ondersteunen lokale sportclubs en creëren toegankelijke en aantrekkelijke ruimtes voor sport, spel en actieve levensstijl voor alle leeftijden.

Evaluatie verkeerssituatie rond zone P69.
Hier werd de vraag gesteld rond de verkeersovertredingen die er zijn zoals, het negeren van de signalisatie wat gevaarlijke toestanden met zich meebrengt. Er werd in mei een telling gehouden en cijfers tonen aan dat er 1650 voertuigen per dag passeren. Minstens 1 voertuig rijdt effectief tegen de richting. Mens telt hier dat de signalisatie correct is en dat de politie op regelmatige controles uitvoert. Ook de bus parkeerstroken aan de velodroom was voor sommige een doorn in het oog. Volgens schepen Palmers is de breedte tussen het fietspad en de bus-parkeer plaatsruim voldoende om alles veilig te laten verlopen. Ook het onveilig gevoel werd voorop gesteld door de gebrekkige verlichting op P69. Schepen Carremans zal deze nota meenemen en voor een oplossing zorgen.

De handhaving van het eenrichtingsverkeer schoolomgeving.
Vanuit het publiek kwamen er veel vragen en voorstellen. Veel van deze voorstellenzijn reeds besproken met de school aldus schepen Palmers en bieden een goede oplossing. Schepen Palmers haalde aan dat de ouders ook eens wat verder mogen nadenken over de situatie die ze zelf creëren. Ook werd de wijkagent op de korrel genomen waardoor soms verhitte discussies ontstonden. De wijkagent kan per slot van rekening niet op alle plaatsen gelijk zijn. Er wordt nog naar verdere oplossingen gezocht om de toestand te feller te verbeteren.

ANPR camera brug Westlaan.
De vraag werd gesteld of de ANPR camera voldoende zijn werk levert. Een betere handhaving is niet mogelijk en de camera doet zijn werk. Dat resulteerde dat 14% van de vrachtwagens op de White List staan. Daarnaast worden er ook een aantal in slecht verkerende wegen en fietspaden aangehaald. De brug over de autosnelweg aan de Lummenweg. Deze brug zal in de toekomst afgebroken en vernieuwd worden. De verlichting op de Jeugdlaan zal ook bekeken worden en eventueel ook aangepast.

Toekomst LIJN 51 door Viversel.
De vraag werd geteld of de LIJN 51 terug door het dorp kan rijden. Neen was het antwoord, De Lijn moet op allerlei manieren besparen en uit het verleden blijkt dat de samenwerking niet al te best verloopt. Helaas kunnen we niet meer doen maar we blijven proberen.

Status APL.
Het asfalt fabriek APL houdt een halfjaarlijks buurtoverleg maar op dit overleg komt niemand opdagen. Er zijn ook geen meldingen geweest van eventuele geurhinder die het bedrijf uitstoot. APL heeft de laatste jaren veel inspanningen geleverd om de geurhinder te beperken. Afhankelijk van waar de wind komt kan er in mindere mate een geur waar te nemen zijn. APL nodigt de buurt nog eens uit op hun halfjaarlijks buurtoverleg op 06 januari 2026 in zaal De Vierseleer. De vergadering start om 18u00.

Insteekhaven Lummen (kolenhaven), status:
Hierin kunnen we kort zijn, er is niks nieuws te melden en blijft het wachten op een antwoord van de bevoegde minister. Gaat het fietspad aan de kolenhaven blijven bestaan? Tot dat de nieuwe weg er is kan er met rode lichten worden gewerkt. Rode lichten zijn afhankelijk van het onderzoek.

Circuit Zolder:

Voor circuit Zolder zijn er geen vragen en geen problemen te melden. Einde van de dorpsraad: 21u30
Met veel dank aan Joseph Bams voor verslag en foto voor www.nieuwsheusdenzolder.be