zaterdag 19 juli 2025

Historic Grand Prix Zolder: Een Dag vol Benzinegeur en Geschiedenis


Foto's met dank aan Simonne Mertens, Kijk mee in het album voor de vele foto's.
Onder een licht bewolkte hemel en het gebrom van historische motoren vond vandaag een nieuwe editie plaats van de Historic Grand Prix op Circuit Zolder. Het publiek kreeg een dag voorgeschoteld vol nostalgie, strijdlust en spektakel, met meer dan 200 piloten verdeeld over verschillende klasses. Van de compacte bolides van "Kampf der Zwerge" tot de brullende toerwagens uit het DTM-tijdperk: iedere race bracht zijn eigen verhaal.

Kampf der Zwerge – Mini-bolides, Maxi-actie

De dag begon om 09:40 met de eerste race van de populaire Kampf der Zwerge-klasse. Ondanks hun compacte formaat zorgden de deelnemende auto’s voor groot spektakel. Maar liefst 42 wagens verschenen aan de start, waaronder iconen als de NSU TT, Simca’s en Mini Coopers. In Race 1 ging Klaus Frank (NSU TT) met de overwinning lopen, op de hielen gezeten door Gregor Nick in zijn snelle Mini Cooper. In de namiddageditie revancheerde Hans März zich sterk door Race 2 op zijn naam te schrijven in zijn Simca 1200S, nipt voor dezelfde Nick.

Youngtimer Trophy – Duitse degelijkheid in topvorm

De kwalificatiesessies van de Youngtimer Trophy toonden dat de klassieke Opels en BMW’s nog lang niet uitgespeeld zijn. In Groep 1 was het Sven Fisch die met zijn Opel Kadett C Coupé de snelste ronde klokte. In Groep 2 ging het duel vooral tussen Porsche 911 RSR’s, met Edgar en Nick Salewsky bovenaan de tabellen. De iconische lijnen en het rauwe geluid van deze wagens zorgden voor kippenvelmomenten bij elke doortocht.

Historic Championship ‘65 – ‘81 – Legendarische bolides op scherp

De kwalificaties voor deze klasse waren een feest voor het oog van elke oldtimerliefhebber. De Ford GT40 van Sanchez-Funke bleek niet alleen een lust voor het oog, maar ook dominant op de baan. Met concurrentie van klassieke Porsche RSR’s en een opvallende verschijning zoals de De Tomaso Pantera GTS werd het een sessie die naar meer smaakte.

Tourenwagen Legenden – DTM-geschiedenis herleeft

In deze klasse stond het crème de la crème van de toerwagenracerij op de grid. Van de Audi Quattro tot de Mercedes 190 E – deze machines combineerden brute kracht met iconisch design. Stefan Mücke zette in de kwalificatie de toon in zijn Mercedes C-Klasse DTM, en later op de dag nam zijn vader Peter Mücke de overwinning mee naar huis in Race 1. De sfeer was intens, de strijd op het scherpst van de snee.

Belcar Historic Cup – Groots veld, groot spektakel

Met een indrukwekkend deelnemersveld van 49 wagens werd deze race een van de hoogtepunten van de dag. De strijd vooraan werd beslist in het voordeel van Luc Moortgat, die zijn Porsche 964 met overtuiging over de meet stuurde. Achter hem zagen we een gevecht tussen Porsche, BMW en Audi – een ware clash van merken en stijlen.

Cup und Tourenwagen Trophy – Porsche-dominantie

In deze race draaide het vooral om de kracht van de Porsche 997 GT3’s, die in handen van Michael Nolte en Alexander Köppen de eerste twee plaatsen bezetten. Toch bleef BMW in het kielzog met sterke prestaties van o.a. Harald Tänzler en Peter Röllinghoff.

1300 ETC – Klein maar fijn

De kleinere klassewagens bewezen dat formaat niets zegt over spektakel. In deze 20 minuten durende race wist Enzo Thiefain zijn Austin Morris Mini Cooper S vlot aan de leiding te houden, voor de Simca’s en VW’s die elkaar fel bevochten voor de ereplaatsen.

Slotakkoord

De Historic Grand Prix op Zolder bewees opnieuw waarom het één van de geliefdste oldtimer-events in de regio is. Een perfecte mix van geschiedenis, snelheid en emotie. Zowel de piloten als de toeschouwers genoten zichtbaar van de rijke diversiteit aan wagens en de goed georganiseerde timing.

Ben je een liefhebber van racegeschiedenis?  Dan kan je morgen  nog naar circuit Zolder komen voor een uitgebreide Oldtimerbeleving