vrijdag 15 april 2022

Nieuw tractieonderstations langs spoorlijn in Zolder


Enige tijd geleden  was het druk met het plaatsen van betonnen ruimtes van de kelders voor de transformatoren. De fundamenten waren reeds klaar gemaakt door de bouwfirma Frank Construct  en dan kwamen de prefab-kelders van de tractie-installaties op de werf toe.  Een grote kraan kwam ter plaatse om de grote en zware prefab kelders van de vrachtwagens af te halen en te plaatsen op de voorziene plaats hiervoor. Een huzaren stukje werk om deze tot op de millimeter juist te plaatsen.
Op de website van BAM mochten we de info terugvinden van een tractieonderstation. 
BAM voert alle bekabelingswerken op en naast de sporen uit. Verspreid over de spoorlijn (38 km) bouwt de combinatie Equans - Franki Construct op de grens Houthalen/Zolder en in Leopoldsburg ook twee nieuw tractieonderstation die optimaal geïntegreerd zullen worden in de vrije ruimte langs het spoor. Tractieonderstations zetten hoogspanning om in bruikbare spanning voor het treinverkeer. Vanuit het onderstation loopt de omgezette tractiestroom via de bovenleiding naar de treinen zodat die elektrisch kunnen rijden. In Hasselt (aan de spoorvertakking Zonhoven) komt er een sectioneerpost. Deze installatie bevindt zich tussen tractieonderstations en zorgt voor een betere verdeling van de stroom waardoor de energie-efficiëntie van de bovenleiding verhoogt en nog beter kan worden benut.

Men zal enkele weken voor december 2022 de stroom aansluiten op de nieuw aangelegde bovenlijnen en dan kan men overgaan tot de eerste controle/testritten zodat normaal gezien vanaf december 2022 
de eerste elektrische treinen op de geëlektrificeerde lijn tussen Mol en Hasselt kunnen rijden.
Met veel dank voor deze informatie aan BAM en Franki Construct nv
Verslaggeving en foto's door Rudi Coomans op 15 april 2022