dinsdag 25 januari 2022

De werken aan het tractieonderstation in Heusden-Zolder zijn ook van start gegaan.


Op de grens van Houthalen-Helchteren  en Heusden-Zolder is men vorig jaar ook gestart met  een nieuw tractieonderstation te bouwen. De eerste grondwerken en het storten van het beton voor de funderingen zijn in 2021 nog uitgevoerd.
In 2022 gaan de werken verder en voor eind 2022 moeten alle werken voor de elektrificatie van de spoorlijn Mol-Hasselt klaar zijn zodat die in dienst kan gaan.

Verspreid over de spoorlijn (38 km) bouwt Infrabel in Leopoldsburg en op de grens Houthalen/Zolder ook 2 nieuwe tractieonderstations die optimaal geïntegreerd zullen worden in de vrije ruimte langs het spoor.

Tractieonderstations zetten hoogspanning om in bruikbare spanning voor het treinverkeer. Vanuit het onderstation loopt de omgezette tractiestroom via de bovenleiding naar de treinen zodat die elektrisch kunnen rijden. In Hasselt (aan de spoorvertakking Zonhoven) komt er een sectioneerpost. Deze installatie bevindt zich tussen tractieonderstations en zorgt voor een betere verdeling van de stroom waardoor de energie-efficiëntie van de bovenleiding verhoogt en nog beter kan worden benut.
Met veel dank aan Frédéric Petit voor Infrabel