vrijdag 30 september 2022

Dit is Heusden-Zolder => De Schachtbok II op het mijnterrein

 
     
De steenkolenmijn van Zolder had drie productieverdiepingen: op 720, 800 en op 900 meter. Deze laatste verdieping werd bereikt via hellende galerijen. Er waren twee schachten: schacht I was de lucht- en materiaalschacht: hij had een diameter van 5.10 meter en was 825 meter diep. Schacht II was de productieschacht , hij was 850 meter diep, had een diameter van 6 meter, en bevatte vier liftkooien. In 1957 werden hier skips (grote metalen bakken in plaats van liftkooien met verdiepingen) geïnstalleerd, zodat de wagentjes met steenkool niet telkens naar boven moesten om te worden uitgekipt en daarna terug naar beneden. Voortaan kon er 1200 ton per uur worden bovengehaald, dit was bijna een verdubbeling van voor 1957. Als je op verdieping 720 moest werken ging je af aan put 2 naar 800 je langs put 1. Put 1 kwam de vuile en verbruikte lucht naar boven put 2 werd de zuivere lucht naar beneden gezogen en dan noch als ge in het weekend moest werken moest ge naar onder gaan langs de schacht die dat weekend vrij was aan 1 van de schachten werd dan onderhoud gedaan.

De foto's hierboven zijn gemaakt in 2009 door mij, we zijn toen onder begeleiding als laatste naar boven mogen gaan om een fotoreportage te maken. Je kan zien dat binnen in het schachtgebouw alles vernield is door de jaren heen. Al het koper is gestolen en verdwenen. Hier kwamen de mijnwerkers s'morgens toe geladen met al hun materialen, dynamite en boorhamers, boorijzers en andere ... Op de foto bovenste kleine reeks rechts achter dat gele deurtje konden de mijnwerkers de liftkooien instappen om enkele minuten later zo'n 800 meter in de aarde te vertoeven.
Op die andere foto's zie je de machienerij en transsportbanden die het boven gehaalde kolen en steen vervoerde naar de triage waar de kolen van de steen werd onderscheiden en zelfs de kolen op maten werden gedeeld. Dan werden de kolen gewassen en de stenen en afval met de trein (later de langste brug met transsportband van Europa) vervoert naar de terril.
  
Maar door de jaren heen werd het verval van deze schachtbok II maar erger en erger. Toen ik in 2009 op de toren stond boven aan de grote wielen dan zag je de roest en verval die zijn opmars deden. De bodemplaat was toen al redelijk rot en nu nog eens 12 jaar later zou ik zelfs er niet meer durven over te lopen. Kijk de foto's hieronder die ik recent maakte met de telelens je ziet dat het meer en meer aan het aftakelen is.
  
Ik hoor je al zeggen ..  En wat gaan ze hiermee nu doen ....
Er moeten budgetten vrij gemaakt worden om heel deze Schachtbok II te restaureren. Van boven tot onder. Het gebouw dat tussen de  Schachtbokpoten is gemaakt moet dus ook een andere invulling krijgen.