maandag 15 augustus 2022

Convents Racing Team pakt overwinning Eleven 24Hours of Zolder


Het Convents Racing Team winnen de 24 uren in een bloedstollend einde Het Convents Racing Team hebben de 24 uren van Zolder op hun naam geschreven. In een bloedstollend laatste anderhalf uur wisten ze de achterstand van een ronde om te buigen tot een voorsprong die ze niet meer uit handen gaven. Het 24 uren verhaal begon woensdag al met de parade op het Heldenplein. Het CRT hadden twee wagens ingeschreven voor deze uithoudingsrace van 24 uur. Wagen #50 en wagen #70. De wagens zijn een BMW E90 325I, veruit de oudste wagens die deelnemen. Voor de wagen #50 zijn de piloten vader en zoon Davy en Vincent Convents, Steve Raymakers en Yannick Dupont. De andere wagen #70 zijn de piloten Kristof Cleners, Jo Lammens, Dirk Groen en Ben Thaens. Van het Heldenplein ging het donderdag naar de pre kwalificatie. Daarin werd de wagen #50 met Vincent achter het stuur vierde in de klasse TB. Op naar de Super Pole op donderdagavond. Daarin toonde Vincent de betrouwbaarheid van de wagen.

De eerste plaats was zijn deel in de Super Pole.. Over één ronde alles uit machine en piloot halen en dan de eerste worden in hun klasse, dat beloofd voor de 24 uren. De #70 kwam als achtste over de finish. De dag voor de 24 uren is er geen bedrijvigheid op het circuit van Zolder, dan wordt alles in gereedheid gebracht om zo goed mogelijk aan de etmaal race te beginnen.

Op dan naar zaterdag. De dag, eigenlijk de hoogdag voor circuit Zolder. Om 16 uur begint die hoogdag met de Eleven 24 Hours of Zolder maar eer het zover is is nog een gridwalk. Veel volk voor de zeer hete zaterdagnamiddag. Het asfalt gloeit on je voeten, het zweet druppelt van je voorhoofd. De wagens staan mooi opgesteld zij langs zij alsof het een vroegere Le Mans start wordt. Dan is er voor het team een speciaal gebeuren. Yannick Dupont vraagt op deze dag op zijn knie zijn verloofde Tina Peeters ten huwelijk. Hoe geweldig kan sport zijn, liefde voor de sport verenigd met de liefde voor je verloofde. Na de gridwalk worden de motoren gestart voor een formatieronde over de 4 kilometer lange baan. Tweede opwarm ronde en dan gaat de klok op 24. De 24 uren zijn gestart voor de 35 wagens die gestart zijn. In de eerste bocht is er al direct tumult vooraan. De Lamborghini gaat rond op de baan en de rest kan er nipt een zware crash vermijden. In het eerste uur komt de wagen #50 door als tweede in de klasse TB. Vincent heeft de leiding overgelaten aan de QSR Racing. In het tweede uur drama voor de wagen #50, een kapotte aandrijving as en een rode vlag op de baan. Dat betekent dat bij een rode vlag situatie dat er niet meer aan de wagen mag gewerkt worden. Flinke opdoffer voor het team.
Een uur later kunnen ze weer de baan op, de as is vervangen maar ze gaan als laatste in hun klasse de baan op. De wagen #70 ligt op een zevende plaats in de klasse TB. Na een paar uur racen ligt de #70 op een mooie derde plaats en blijft de #50 op een zevende plaats rondrijden. We gaan stilaan naar de avond en nacht. We hebben 6 uur racen achter de rug en het blijft goed gaan voor de beide wagens van het CRT. De #50 ligt op een voorlopige zesde plaats en de #70 is een plaatsje gezakt en rijdt op een vierde plaats rond. De Renault Clio van JFT Engeneering ligt aan de leiding na zes uur wedstrijd. Maar in het achtste uur slaat het noodloot twee keer toe voor de wagen van het CRT. Tweemaal binnen komen voor twee kapotte banden. De piloten zijn een beetje radeloos. Slechte banden geleverd door de banden leverancier wordt er gesuggereerd. Kop op en terug achter het stuur. We hebben nog 16 uur te gaan en alles kan nog veranderen. Ondertussen is de #50 opgeklommen naar een derde plaats met twee ronden achterstand op de tweede en zes ronden achterstand op de eerste in hun klasse. De temperatuur is ook gezakt tot onder de 20°. De hitte van de voorbije uren heeft zijn slachtoffers al geëist. De Lamborghini en de Renault Clio hebben moeten opgeven door crashes.

Halverwege de 24uren.
We hebben 12 uren geracet, de #50 heeft de leiding genomen en heeft ook twee ronden voorsprong kunnen veroveren op hun rechtstreekse concurrent Rofix Racing by AR Performance. De andere wagen van het CRT ligt op een zevende plaats. We maken een sprong naar Zes uur in de morgen. We zijn dan 14 uur aan het racen en de #50 is de leiding kwijt aan de #666 Rofix Racing by AR Performance. De mannen van het CRT moeten naar een achterstand van bijna 4 ronden aankijken. We zijn achttien uur aan het racen. In de TB klasse hebben we weer een nieuwe leider. #666 Rofix heeft de leiding overgenomen van de #50, hun voorsprong bedraagt nu drie ronden. Op de derde plaats rijdt de #33 van Xwift Racing Events, speciaal voor deze wagen is dat het allemaal meisjes zijn die achter het stuur kruipen. Ondertussen kijken zij tegen een achterstand van aan van vijf ronden. Kunnen zij het CRT bedreigen voor de tweede plaats? Veel zal er niet moeten mis gaan want ze tellen maar twee ronden achterstand. En waar rijdt de #70zal je je afvragen. Wel de wagen rijdt een zeer anonieme wedstrijd deels door de vele pech die ze moeten incasseren. Ze rijden voorlopig op een zevende plaats rond.

We naderen stilaan de ontknoping van deze 24 uren. Voor de strijd in de TB klasse is nog niks beslist. De wagen #666 begint te sputteren. Een probleem met de oliedruk zou aan de basis liggen. De wagen komt binnen en er wordt naar gekeken. Ondertussen wordt de strategie bij het CRT aangepast. In plaats van te wisselen rijdt Vincent de tweede stint op rij in deze broeierige hitte. De temperatuur zit boven de dertig graden maar ook in de box 25 stijgt de temperatuur voor de dertig graden uit ondanks de airco en windblazers die er staan. Iedereen zit gekluisterd aan het scherm waar de tijden worden weergegeven. Mekaniekers, de dames van de piloten, de supporters die in grote getale zijn opgekomen, sponsoren, iedereen zit met klamme handen. Nog 3 ronden achterstand scheiden de piloten van de overwinning. Ondertussen maakt papa Davy zich klaar om de wagen naar de overwinning te loodsen. In de box naast het CRTeam slaat het noodlot helemaal toe. Bandenwissel en nog ergens wat olie vinden om de wagen toch noch op het podium te krijgen. Gejuich in de box 25, CRT heeft de leiding overgenomen. Wat een suspense het laatste uur, zeg maar het laatste half uur. Het is vooral zaak de wagen over de eindmeet te brengen en daar is Davy meer dan een crack in. Vincent die steeds de snelle ronden aan elkaar reeg, als enigste de wagen on de 1’50” per ronde reed. De laatste wissel van deze 24 uren is een feit. Vincent compleet tot het uiterste gegaan ploft neer in de zetel. Bij de andere hoor je adrenaline door de aderen lopen. Het tijdenscherm wordt angstvallig in het oog gehouden. De #50 neemt meer en meer ronden voorsprong. Zonder mechanische problemen is de overwinning binnen.

We naderen de laatste 5 minuten van deze Eleven 24 Hours of Zolder. Zenuwen gieren door de kelen, laatste ronde, pffff het is warm maar het wordt nog warmer. De #70 is ondertussen al afgevlagd maar waar blijft die #50, waar blijft Davy Convents . In de verte zien hem naderen, nog 100 meter scheiden het CRTeam van de overwinning In hun klasse, 50 meter, 25 meter, de zwart wit geblokte vlag gaat de hoogte in om de wagen #50 af te vlaggen. Daar is het verlossend beeld, de overwinning is binnen voor het CRTeam. Vreugde in het kamp, iedereen valt iedereen in de armen. Dit is een overwinning van een hecht team, de mekaniekers van de eerste tot de laatste heeft zijn steentje bijgedragen aan deze overwinning. De dames, koken voor een ganse ploeg, niet simpel maar ze doen het met meer dan liefde voor hun. Verslag  Joseph Bams en dank voor de foto's