Anderson maakte debuut met de casino film ‘Hard Eight’ in 1996. Zelf was hij toen nog maar 26 jaar, vol inspiratie en wonende in Hollywood. Zijn eerste film deed het absoluut niet slecht, toonde ambitie, maar het was pas bij zijn tweede film dat hij echt scoorde ‘Boogie Nights’. Een film over de ‘golden age of porno’. Een meesterwerk met in de hoofdrol een jonge Mark Wahlberg en ook tevens zijn beste rol die hij ooit speelde. Hier lijkt het er al op dat Anderson absoluut weet wat hij doet met zijn acteurs. En daarnaast ook goed weet hoe hij een verhaal moet vertellen.
Daarna leek de beste man enkel en alleen nog maar meesterwerken uit zijn hoed te toveren. Met allereerst de mozaïekfilm ‘Magnolia’. Waar een top sterrencast met o.a. Julliane Moore en Tom Cruise het beste van hun geven. De film wordt ook bestempeld door zowel publiek als critici als een meesterwerk. Deze film werd uiteindelijk genomineerd voor drie oscars en op die moment was Anderson zelf nog maar 29 jaar. Over uitzonderlijke ambitie en talent gesproken!
Na Magnolia kwam hij met een kleinere film met Adam Sandler. Van de serieuze drama’s kiest hij nu voor een liefelijke romantische komedie. En hier toont Anderson absoluut een meester te zijn van de filmdiversiteit, wat we later nog zullen zien. ‘Punch Drunk Love’ wordt tot de dag van vandaag nog steeds één van de allerbeste romantische komedies ooit gezien. Ik heb zelf deze vorige week nog eens herbekeken. En ik kan beamen dat deze film een absolute voltreffer is.
Na het kleinere meesterwerk, scoort Anderson groots met een magnum opus: ‘There Will Be Blood’. Het grootse historische epos over Amerikaanse olie magnaten. Hier zien we Daniel-Day Lewis in schitteren en wordt algemeen bestempeld als zijn beste rol. De intense film weet zowat iedereen die hem ziet te overtuigen. En deze film bewijst dan Paul Thomas Anderson een absolute grootmeester is. Hij blijft met zijn volgende films in het verleden hangen. Anderson gaat hier wat meer de gedurfde richting uit. ‘The Master’ met Joaquin Phoenix en een absoluut meesterlijke Philip Seymour Hoffman weet publiek iets minder te overtuigen dat vorige films. Het is wat complexer, ietsje droger, maar nog steeds een enorm boeiende kijk op een sekteleider. Geïnspireerd op Ron L. Hubbard, de man achter scientology.
Phoenix keert ook weer terug voor een andere rol bij Anderson: ‘Inherent Vice’. De eerste verfilming ooit naar een boek van Thomas Pynchon. En dat op zich is al bijzonder. Pynchon is nooit erg happig geweest op adaptaties. De meeste vinden ook dat zijn werk onverfilmbaar is. Maar Anderson krijgt de rechten te pakken en waagt zich aan een bijzondere film. Inherent Vice is misschien zijn meest lastige film. En dat is uiteindelijk ook door zijn bronmateriaal waar hij erg loyaal aan blijft. Het is een absurde stoner detective film vol met bizarre personages en een verhaal dat lijkt gesprokkeld in allemaal kleinere verhaaltjes.
Naast film begint Anderson ook een carrière in de muziekindustrie met videoclips. Hij komt vooral terecht bij Radiohead en Haim. Hij maakt meerdere bijzondere werken met hun. Ook deze zijn zeker de moeite waard om te ontdekken. Tevens is Jonny Greenwood, multi-instrumentalist bij Radiohead, ook druk aan de slag als soundtrack componist voor de films van Anderson. In 2017 is er het bijzondere nieuws dat Anderson weer zou samenwerken met Daniel-Day Lewis. In dat najaar verschijnt het in mijn ogen ondergewaardeerde ‘Phantom Thread’. Een historisch romantische film over de mode-industrie in Londen. Een film die even delicaat als zijn sector voelt, vol met prachtige details en een soundtrack die ik bestempel als één van de mooiste ooit gemaakt. Eén van de weinige films die ik twee keer ben gaan kijken op het grote doek. De schoonheid van deze film achtervolgt mij tijdens het typen nog steeds. Letterlijk kippenvel.
In 2021 keert hij pas terug met een nieuwe film. Deze keer met de zoon van de pas overleden Philp Seymour Hoffman in de hoofdrol, samen met Alana Haim van de band Haim. ‘Licorice Pizza’ is een sfeervolle kijk op de jaren 70 van Hollywood. Een speelse film die een prikkelt liefdesverhaaltje weet te vertellen, tussen alle Hollywood grootsheid van die tijd.
En uiteindelijk zijn we deze week aangeland aan zijn nieuwste film: ‘One Battle After Another’, deze keer weer geïnspireerd door het werk van Thomas Pynchon. Een losse adaptatie van het boek ‘Vineland’. Gepresenteerd als een komische actiethriller a la Anderson. Een film vol verrassingen, absurde humor en een spanningsboog die het weet vast te houden voor de speelduur van 170 minuten. Een ideale film voor je volgende bioscoopbezoek!
In de bibliotheek van Heusden-Zolder kan je overigens nog de dvd’s vinden van Inherent Vice, The Master en Phantom Thread. En daar raad ik vooral aan om te starten met die laatste. Ook op de streaming diensten zal je een deel van bovenstaande titels kunnen aantreffen.
Met veel dank aan Niki Vanbuel voor verslag en foto
THE ROXY THEATRE klik op de banner voor het filmaanbod
