woensdag 18 november 2020

Afgelopen maandag mocht Lennert Baerts zijn nieuwe albums voorstellen.


Wij hadden de eer om via chat (door de corona) een kort interview te doen met saxofonist Lennert Baerts want hij mocht zijn 2 CD's voorstellen afgelopen maandag 16 november online, via het label Soulfactory records   

Hoelang heb je hieraan gewerkt, en schreef je de nummers zelf?

De composities zijn allemaal van mijn hand. De muziek voor het Muze Jazz Orchestra componeerde ik speciaal voor ter gelegenheid van hun laatste concert in de oude Muze. De muziek voor Anti-Panopticon is in de laatste maanden voor de opnames geschreven.

Times Change And So Must We is binnen een tijd van een zestal maanden opgenomen.
Het was een zeer uitgebreid en diepgaand proces zowel op muzikaal vlak als in de studio. We hebben echt onze tijd genomen voor de klanken te vormen. Channeling The Flood daarentegen was een vierdaagse studiosessie waarvan we dan het geluidsmateriaal gekozen hebben.

De productie is mede mogelijk gemaakt door Motives For Jazz, CC Muze en FARRM. De muzikale productie heb ik artistiek op mij genomen samen met het vakkundige technische werk van Joren Knieper (Tape Hiss Engineering) en Jan Viggria (FARRM). Zij hebben mij enorm geïnspireerd tijdens de productie van de cd en in het mixproces.

Times Change And So Must We is opgenomen op verschillende locaties: De oude Muze, de nieuwe Muze, de studio van FARRM en in het studio’tje van vibrafonist Andres Liefsoens. De kwartet cd werd opgenomen in La Conserve Leuven, de concert plek van Cyrille en Willy Obermüller en Mireille Robbe. Ik ben hun ongelooflijk dankbaar dat zij hun zaal en thuis voor ons ter beschikking hebben gesteld.

Kan je me een overzicht geven van de meewerkende artiesten ?


De lijst met artiesten is erg lang. Het gehele Muze Jazz Orchestra werd ter gelegenheid uitgebreid met onder ander oudgediende Carlo Nardozza. Maar daarnaast mocht ik nog enkele gastmuzikanten uitnodigen die ik zeer hoog in het vaandel draag. Nabou Claerhout op trombone, Andres Liefsoens op vibrafoon en één van mijn absolute lievelingsmuzikanten Fien Desmet. Hier werd in een later stadium nog een stem aan toegevoegd en dat was niemand minder dan Tom Adriaenssens, frontman van “The Guru Guru”. Dit was voor mij persoonlijk echt de kers op de taart. Tom is iemand die van in het begin van mijn jeugd de klank van mijn muziek heeft vorm gegeven.
Binnen Anti-Panopticon heb ik echt een muzikale thuis kunnen creëren. Jesse Dockx, Floris Kappeyne en Tijs Klaassen zijn drie rotsen in de branding. We verstaan elkaar blindelings en dat is zo op menselijk en muzikaal vlak. Ik ben dan ook ongelooflijk blij dat ik telkens opnieuw met mijn vrienden het podium mag delen.

De release van beide albums ?

De release van beide albums was afgelopen maandag 16 november. De cd-presentatie van het Muze Jazz Orchestra heeft reeds een uitwijk datum gevonden en dat zal 2 mei zijn. Voor Anti-Panopticon zal er spoedig meer info volgen.
Lennert heb je misschien nog een speciale boodschap naar de inwoners H|Z toe ?

Een speciale boodschap voor de mensen van Heusden-Zolder?
We mogen in deze gemeente ongelooflijk fier zijn op de culturele rijkdom die we hebben en ik zie de Muze hiervoor als het centrum van alles. Tom Michielsen en de mensen van de Muze, zoals bijvoorbeeld Eugenie Matei, doen een prachtige job niet enkel voor de sector zelf maar ook naar de gemeente toe. Ik hoop dat we dit als inwoner weten te appreciëren en dat we na deze crisis weer massaal onze weg terugvinden naar de cultuur huizen. Niet enkel om cultuur te steunen maar ook omdat de kunstenaars staan te trappelen om het publiek met hart en ziel te verwelkomen.