zaterdag 17 oktober 2020

Het Zwiters Team Decurtins & Gepts winnen Belcar race.

Ook de Belcar is van de partij tijdens het laatste DTM weekend. Even opschudding terwijl tijdens de opwarmingsronde de wagen nr° 66 van Matheus even niet wilt vertrekken. Tijdens de vliegende start neemt de Lamborghini van M. Martlé de beste start, Bert Longin als derde in de eerste linkse op een derde maar kan zijn Norma in de kanaalbocht naar een eerste plaats sturen. We zijn nog maar een paar minuten vertrokken en de Norma met Hans Thiers achter het stuur in de Thierry Boutsen chicane in de fout gaat en in de grindbak beland. Safety Car, en alles terug te herdoen.

Tijdens de herstart blijft de wagen Nr°11 aan de leiding. Voor de derde en vierde plaats wordt een verbeten strijd uitgevochten door de Lamborghini’s van Derdaele en Martlé. De eerste pitstops zijn er na 25 minuten. Als eerste is de wagen van de gebroeders Verheyen. Daarna is het de beurt aan de Porche nr° 98 van G. Paenen. Ook de wagen nr° 70 de Simtag met rijders Puelings en Jo Lammens. Zij komen uit in Belcar zes en staan riant aan de leiding in hun klasse. Na ongeveer 30 minuten racen krijgen we Bert Longin nog steeds aan de leiding, op de 2de plaats de Norma van Gepts op de derde plaats de Lamborghini van Wauters en op de vierde plaats de andere Lamborghini van Derdaele. De beide Lamborghini’s komen uit in de Belcar drie klasse. Stop en Go penalty voor de wagen nr°2 van Hans Thiers voor onsportief gedrag in de race. Bert Longin heeft 19.3 sec voor op de wagen 67 de Norma met achter het stuur Gepts.

Ondertussen werkt Hans Thiers zijn stop en go penalty af. Nog één uur wedstrijd voor de boeg. Guy Verheyen komt binnen geeft het stuur over aan Brent Verheyen. Ook de Porche van Guy Paenen even in de andere richting gestuurd bij het uitkomen van Jacky Ikcx bocht. Nog 45 minuten te gaan en dan acht Dylan Derdaele het tijd om het stuur van de Lamborghini Super Trofeo over te geven aan Nico Saelens. Cedric Wauters in de andere Lamborghini Super Trofeo moet nog binnenkomen voor een wissel, ook Bert Longin moet nog een wissel afwerken. Cedric Wauters rijdt na 40 ronden te hebben afgelegd binnen voor een wissel. Dat betekent dat Nico Saelens nu op een eerste plaats komt in de Belcar 3. Ook de leider in de wedstrijd komt binnen voor een wissel, hij geeft het stuur over aan zijn zoon Stienes Longin. Op een half uur van het einde leidt de wagen Nr° 67 van Pieter Decurtins voor de wagen van 11 van Longin Stienes op drie ligt de wagen nr° 66 van Verheyen en op vier de wagen nr°2 van de gebroeders Thiers. In de Belcar 2 klasse met vooral de Porches rijdt John De Wilde als enige de volledige stint. Iedereen is verplicht om een wissel door te voeren maar vermits DeWilde maar alleen is moet ook hij een wissel uitvoeren. De Norma nr° 66 van de gebroeders Verheyen die lange tijd op de derde positie reed moet binnen voor een bandenwissel. De achterband van de Norma had het begeven. De Russel PK by Carsport die in de erste minuten in de grindbak belandde is ondertussen opgeklommen naar een 12 plaats algemeen. De wagen nr° 11 moet voor de tweede maal een drive true afwerken van wege het te snel rijden. De wagens mogen niet onder 1.30.00 gaan anders worden ze gestraft met een drive true.
Nog 10 minuten te gaan en de wagen Nr°67 van Decurtins –Gepts leiden met een comfortabele voorsprong op de wagen nr° 11 van Longin-Longin-Cortjens. Op de derde plaats de Lamborghini Super Trofeo van Dylan Derdaele – Saelens. De wagen nr° 5 de Wolf van Morrow-Van Belle- Tanner moet binnen voor motorproblemen, an een checkup kan de wagen weer de baan op zij het op een achtste plaats algemeen. Final Lap, Decurtins stuurt de wagen onder de zwart geblokte vlag. Morgen volgt de tweede race ook over 105 minuten. Zien wie er dan het alken naar zich toe kan trekken.


De Uitslag;
1- Decurtins & Gepts <> Norma M20 FC T2 Racing
2- Longin & Longin & Corten <> Norma M20 Krafft Racing
3- Derdaele & Saelens <> Lamborghini Super Trofeo
4- Martlé & Linthout & Wauters <> Lamborghini Super Trofeo.
5- De Wilde <> Porche 991 Speedlover.
Met veel dank aan Joseph Bams voor deze info en foto's