vrijdag 3 april 2020

Circuit Zolder stand van de werken op 2 april


De werken  op en rond circuit Zolder zijn de afgelopen dagen vooral gefocust op de grond en afwateringswerken zodat alles optimaal werd en dat de racebaan vooral zijn water goed kan verwerken tijdens de race die er binnenkort terug aankomen.

Hieronder enkele foto’s van deze week:
- 1 plaatsing extra infiltratie putten insturen Villeneuve chicane rechts tbv aansluitingen bijkomende aco-drains enerzijds en een extra buffering van de aan te leggen wadi.

- 2 plaatsing infiltratie put uitkomen Terlamenbocht rechts voor tunnel tbv aansluitingen nieuwe aco-drains tbv opvang water komende vanaf de tunnel.

- 3 plaatsing laatste 100,lm acodrains in de pitlane.

- 4 grondwerken die misschien wat simpel lijken en we na het inzaaien grotendeels zullen vergeten zijn uiterst belangrijk. Zo werd niet enkel de piste in detail in hoogtes opgemeten maar werd er samen met de projectleider van APK en de grondwerker ook de volledige randzones in kaart gebracht. Alles werd in een GPS systeem ingebracht waarmee de grondwerkers op dit moment al aardig mee zijn opgeschoten. Hoofddoel is geen grondobstructies te hebben die verhinderen dat het regenwater op een natuurlijke wijze van de piste afkan lopen, zo zal er zo goed als overal minimaal 2m worden afgegraven op hoogte van de freeswerken en waar nodig verder of zal de grond zo genivelleerd worden dat het zal afvloeien naar een afvoerpunt. Hieronder enkele voorbeelden:

- 5 alle afgegraven grond zal ter plaatsen herbruikt worden om de veiligheidsmuren extra te verstevigen op plaatsen die vooraf bepaald werden. Het eigen team van Circuit Zolder is bezig om dit na aanvulling mooi vlak af te werken en ze starten over een dikke week op met alles in te zaaien te samen met alle verwerkte gras zones in totaal +- 15.000,m

- 6 Ook de eigen werkploeg van Circuit Zolder werkt hard om de veiligheid op de piste permanent bij te werken en te verhogen, zo werden er reeds 600 banden geschroefd in 6pax pakketten om ze de bandenmuur uitkomen Bianchi te vervangen. De extra 600 banden zijn ondertussen toegekomen en worden aan een snel tempo klaargemaakt om ook andere delen te vernieuwen.

- 7 tot zover de piste. Ook in de paddock lopen de werken vlot, de helling op de toegangsweg is in lengte verlengt dmv L wanden en herpositioneren van de afvoergeul. Resultaat is een veel minder steile helling wat zeker voor de vracht- en race wagens een grote comfort verhoging zal zijn.

- 8 Rioleringswerken worden er op heel het terrein uitgevoerd, zo wordt elke leiding en put tot op de millimeter in kaart gebracht en in hoogte, diepte en functie benoemd door onze hoofdaannemer APK

- 9 Ook worden riolering waar nodig hersteld zoals thv de Wheels/BMX. Hier is de aannemer DSVV uit Heusden-Zolder volop bezig om beschadigde rioleringsbuizen met een revolutionair systeem te vernieuwen.
Met veel dank aan David Vanderbeek voor al deze informatie en foto's