vrijdag 31 januari 2020

I SOLISTI & JAN DECLEIR • ​'Mars om de macht (te verspelen)'


Samen met Jan Decleir en de elf topmuzikanten van I Solisti nemen we u mee naar de wereld van kunstenaars die vechten tegen machtsmisbruik. Hoe [a]politiek kan kunst zijn? Met ‘Mars om de macht [te verspelen]’ beleeft u een schitterende productie waarin muziek, film en theater elkaar vinden in een schalkse satire op macht.

Is de muziek van Igor Stravinsky écht zo onbezorgd of zit er een adder onder het gras?
In ‘Octet for Wind Instruments’ [1923] klinkt subtiel de onvrede met het Russische regime. In de film ‘Glumov’s Diary’ [1923] drijft regisseur Sergei Eisenstein de spot met de Russische aristocratie. De surrealistische montage en de door Charlie Chaplin geïnspireerde commedia dell’arte is een commentaar op de grootheidswaanzin. De live muziek bij deze film is van de jonge, Belgische componist Jasper Charlet. In het hoorspel ‘Der Tribun’ [1979] zette Mauricio Kagel het politieke populisme in zijn hemd met hoempapa en schuinsmarcheerdersmuziek. Dimitri Verhulst schreef een actuele tekst voor ‘Der Tribun’ die magnifiek wordt gebracht door Jan Decleir.

Als hedendaags volksmenner kondigt hij een nieuw tijdperk aan: “De toekomst wenkt, de lucht klaart op en zelfs de rozen kleuren blauw. Morgen, morgen is van mij en jou.” Jasper Charlet zet met een gloednieuw werk de symboliek van deze productie verder, van een fanfare tot een spectaculaire climax; Met veel dank aan Frans Morawski voor de tekst en dank aan RDC voor de foto's